7. 3. 2006

....and the licence goes to CME

....and the licence goes to CME
Napriek tomu, že štát má dosah na pozemné vysielacie frekvencie iba do roku2012 , podobne ako v prípade TV JOJ ,vysielaciu licenciu televízie Markízy dnes o ďalších 12 rokov predĺžila Rada pre vysielanie a retransmisiu. Súčasná licencia televízie platí od 13. septembra 1995 do 14. septembra 2007, nová jej umožní vysielať do polovice septembra 2019. Problémy s nedostatočným vplyvom slovenských spolumajiteľov na chod televízie, pre ktoré pred dvoma týždňami rada rozhodovanie o licencii prerušila, už vlastníci Markízy vyriešili. Kancelár rady Andrej Holák informoval, že v Markíze vytvorili Radu zástupcov, v ktorej má troch členov americká C.M.E. a dvoch slovenská spoločnosť Media Invest Jána Kováčika. Rada zástupcov má rozhodovať o zásadných zmenách programovej služby Markízy, programovej štruktúry a obsahu vysielania, na prijatie rozhodnutia budú potrebné štyri hlasy. Doteraz bolo jedinou spoločnou právomocou všetkých akcionárov televízie schvaľovanie programovej štruktúry. V minulosti bolo sporné aj časté pokutovanie spravodajstva Markízy za neobjektívnosť. Podľa Holáka však od zmien v Markíze rade neprišli žiadne sťažnosti na objektívnosť správ, ktorú prikazuje zákon o vysielaní. Televíziu ovládla americká spoločnosť C.M.E. na základe dohody o zvýšení svojich podielov, ktorú so slovenskými spolumajiteľmi televízie podpísali 31. októbra 2005. Kúpenie akcií stálo C.M.E. 28,7 milióna USD, väčšinu z týchto peňazí už zaplatila. Medzi akciami, ktoré spoločnosť kúpila, boli aj tie, ktoré vlastnil predseda ANO a zakladateľ Markízy Pavol Rusko. Hlasovací podiel C.M.E. v spoločnosti Markíza, ktorá je držiteľom vysielacej licencie, sa zvýšil z 34 percent na 80 percent. Pri rozhodovaní o predĺžení platnosti licencie rada podľa zákona o vysielaní posudzuje prínos televízie k rozvoju kultúry, pôvodnej tvorby a informovaniu verejnosti. Rada tiež dbá na to, aby bola zabezpečená primeraná majetková účasť slovenských osôb a ich zastúpenie v orgánoch spoločnosti. Rovnako dôležitá je prehľadnosť vlastníckych vzťahov, prínos vysielateľa k rozvoju mediálneho trhu i súlad činnosti vysielateľa s licenciou a zákonmi SR. Podľa platného zákona o vysielaní možno platnosť vysielacej licencie predĺžiť iba raz, v prípade rádií o osem rokov a televízií o 12 rokov. Televízie a rádiá, ktorým už raz licenciu predĺžili, po uplynutí tejto lehoty budú musieť súťažiť s konkurenciou. Keďže zákon platí od roku 2000, takýto prípad sa ešte nestal. Z veľkých celoplošných televízii naposledy rada predĺžila licenciu TV JOJ v decembri minulého roku, doterajšia jej vyprší o pár mesiacov skôr ako Markíze - 28. júla 2007.