DALITO!

30. 4. 2005

NIET NAD DIÉTU

NIET NAD DIÉTU Otvorený list Vlada Černého všetkým ženám a mužom, ktorí sa chcú stať členom Rady STV a sú už unavení zo zázračných metód. Pri každom zasadnutí : pred návštevníkmi dokazuje, že sa dá mlčať dva roky a to bez akéhokoľvek úsilia. Ohromujúci objav Člen Rady STV Jednoduchý princíp Nominovať cez ANO Prvá fáza Sĺúbiť vernosť Druhá fáza Mlčať ako hrob v Rade STV a podporovať RR Výnimočná tabletka Dabing a Astorka Nehľadajte inde Iba u Vlada a v ezoterickom centre

VO CO GOU ?

VO CO GOU ? Slovenská televízia má zakúpené práva na vysielanie priameho prenosu Slovenského pohára vo futbale 8. mája 2005 v Nitre medzi mužstvami FC Artmedia Bratislava - Dukla Banská Bystrica . Napriek tomu vraj dá prednosť nezaujímavému duelu z MS v hokeji vo Viedni. Dôvod ? Vraj - peniaze. Možno keby sa do finále prebojoval tím AS Trenčín , bol by to všetko inak. AS Trenčín to je Mgr. Róbert Rybníček - predseda predstavensta a aj Ferdinand Rybníček - člen dozornej rady. Mimochodom, Trenčianska Mediálna Spoločnosť s.r.o. je vlastníkom AS Trenčín a spoločníkom je Róbert Rybníček a do 03.03.2004 bol aj jeho brat Richard Rybníček. Vlastníkom mužstva FC Artmedia Bratislava je Ivan Kmotrík, majiteľ TV JOJ a mužstva Dukla Banská Bystrica zase Ján Kováčik , spolumajiteľ TV Markíza. Ide naozaj iba o ten hokej ? Možno by sa to dalo vyriešiť tak, že by 1. polčas vysielala TV JOJ, druhý TV Markíza a prestávku STV. Alebo by v split - screene STV vysielala hokej. Alebo futbal. Vo co gou ?

29. 4. 2005

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK* Aká je dôvera STV?: Riaditeľ STV včera pre SME odpovedal na kritiku Rady STV na jej program po "novom začiatku" v článku Mirky Kernovej : "Dôveryhodnosť STV v prieskumoch verejnej mienky stúpla z 34 na 74 percent," oponoval kritike členov Rady STV riaditeľ televízie Richard Rybníček." Autorka to tvrdenia nechala len tak. Čitateľ ma ale upozornil, že prieskum hovorí niečo iné. OMV Slovenského rozhlasu ukazuje dôveru k STV konštantne na 74-6% už od mája 2002, s posledným údajom k novembru 2003 (podobný trend vykazuje aj Štatistický úrad). Ak je teda dôveryhodnosť STV 74%, žiadna zmena vlastne nenastala. Či má STV nejaký iný, lepší prieskum? Slovak Press Watch Saturday, March 20, 2004 * Pre istotu, pretože STV sa stále rada hrá s číslami

ÚLET MESIACA

ÚLET MESIACA "Chovanec? Čo sa o ňom hovorí, že je buzerant? Ten fajčí kokoty režisérom. " Ján Mečoch finalista reality show Miliónový tanec v relácii Na paškál televízie JOJ. Inak- TV JOJ výmenou Bičana za Tonyho Moisésa urobila krok vpred stojac na okraji priepasti...

VÝROK TÝŽDŇA

VÝROK TÝŽDŇA "Krízový variant je taký, že pobežím na vládu a poviem: STV je v absolútnom ohrození a pri súčasnom rozpočte to nedokážeme sanovať," načrtol reakciu na prípadnú prehru so Štúdiom Beta Richard Rybníček.

KONTRAPRODUKTÍVNE

KONTRAPRODUKTÍVNE
V NR SR sa stretlu DVA návrhy zákonov koncesionársych poplatkoch sa stretli na pôde NR SR.
Slovenský rozhlas sa dokázal dohodnúť s Ministerstvom kultúry a skupinou poslancov, ale nedokázal sa dohodnúť so Slovenskou televíziou.
Možno to bude inak, Slovenská televízia, ktorá už raz označila Slovensý rozhlas za parazitov a Ministerstvo kultúry za nepriateľov sa nedokázala so Slovenským rozhlasom dohodnúť.
A tak si zjavne protiústavný návrh zákona z dielne STV / ide protiústavné vstupovanie do domácností -" domácnosti však budú musieť strpieť kontrolu- Galbavý /osvojil mediálny expert Tomáš Galbavý / vraj autor /poslanec NR SR, SDKÚ./* Nechápem postoj jeho domovskej strany, keďže je to viac- menej návrh KDH. A odtiaľ prichádzajú občas "svieže" predstavy o slobode slova slobode prejavu a slobode pohybu občanov. Nechápem tú nafúkanú dvojkoľajnosť a nemožnosť sa dohodnúť.
Vďaka pýche a nadutosti STV a jej predstaviteľov môže na dlhé obdobie chradnúť verejná programová služba na Slovensku.
Začínam mať podzrenie, že to už nie je ani hlúposť, ale zámer.
Bodaj by som sa mýlil.
*Životopis: Narodil som sa 28. 4. 1958 v Topoľčanoch, ako najmladší z piatich súrodencov. Matka Viktória bola žena v domácnosti, otec Kazimír pôsobil v umeleckej sfére doma aj v zahraničí. V rokoch 1973 - 1977 som študoval na gymnáziu v Topoľčanoch. Po ukončení gymnázia som pokračoval v štúdiu na sociálno-právnej nadstavbe s maturitou v roku 1977 v Nitre. V roku 1983 som na umeleckej agentúre Slovkoncert po dlhoročnej námahe získal oprávnenie vykonávať profesiu moderátora. Toto povolanie som úspešne vykonával najmä v Bratislave ako slobodný umelec. Ako 22-ročný som sa oženil. Spolu s manželkou Dášou mám 2 deti - 13-ročného syna Tomáša a 19-ročnú dcéru Silviu.

INÝ POHĽAD

INÝ POHĽAD Vážený pán Prof. Ing. Ferdinand Devínsky, DrSc. predseda Výboru NR SR pre vzdelanie, vedu, šport a mládež, kultúru a médiá Národná rada SR Nám. A. Dubčeka 1 812 80 Bratislava V Bratislave 25. apríla 2005 Vážený pán predseda Výboru, Predseda Rady STV pán Miroslav Kollár mi na požiadanie poskytol uznesenie Rady STV z 19. apríla 2005, ktoré bolo adresované Vám. Keďže sa jedna pasáž tohto uznesenia priamo dotýka Slovenského syndikátu novinárov (SSN), pričom skresľuje (to je mierny výraz) vzťah STV a SSN vyplývajúci zo zákona, rada by som tieto tvrdenia uviedla na správnu mieru. Uznesenie cituje prvý odsek § 15 zákona č. 81/1966 Zb. o periodickej tlači a ostatných hromadných informačných prostriedkoch a tučne zvýrazňuje jeho prvú časť. Dôležitý je však celý § 15: (1) Štátne orgány a vydavatelia úzko spolupracujú vo veciach týkajúcich sa zásadných otázok periodickej tlače a ostatných hromadných informačných prostriedkov so Zväzom československých novinárov, na Slovensku so Zväzom slovenských novinárov. Najmä sú povinní vyžadovať si ich stanovisko k zásadným otázkam rozvoja periodickej tlače a ostatných hromadných informačných prostriedkov, ich technického a hospodárskeho zabezpečenia a k zásadným otázkam postavenia redaktorov. (2) Vzájomnou spoluprácou vytvárajú štátne orgány a vydavatelia podmienky pre úspešný výkon novinárskej práce redaktorov a napomáhajú tak tomu, aby zväz novinárov mohol podľa svojich stanov plniť svoje poslanie. V uznesení sa správne konštatuje, že používaný jazyk zodpovedá 60. rokom minulého storočia, nevyvodzuje však z tohto konštatovania náležité uzávery. 1. Predovšetkým, ak sa v ňom tvrdí, že STV ani Rada STV nie sú štátne orgány ani vydavatelia. Súčasná verejnoprávna STV je právnym nástupcom vtedajšej štátnej STV, štátneho orgánu. 2. Vzhľadom na to, že generálny riaditeľ zodpovedá plnou mierou za činnosť STV, nie je možné tvrdiť, že sa naňho ustanovenie zákona 81/1966 nevzťahuje. To isté platí v rozsahu jej pôsobnosti aj o Rade STV, aj keď v čase vzniku zákona ešte nejestvovala. 3. Slovenský syndikát novinárov je naozaj právnym nástupcom Zväzu slovenských novinárov. A ako hovorí hneď prvý článok našich stanov, SSN je stavovská a odborová organizácia. 4. Ak uznesenie cituje, čo hovorí zákon 81/1966 o hromadných informačných prostriedkoch a vzťahuje to na Štatút programových pracovníkov STV, nejde o nič iné ako o zavádzanie. Práve Štatút programových pracovníkov STV, ktorý sa priamo dotýka redaktorov a novinárov, malo vedenie STV prerokovať s predstaviteľmi Slovenského syndikátu novinárov a vzájomnou spoluprácou sa tak mali vytvárať podmienky pre úspešný výkon novinárskej práce (ods. 2 § 15 zákona 81/1966). Ide o zásadné otázky postavenia redaktorov aj o zásadné otázky rozvoja periodickej tlače, kam (podľa tohto zákona, tak ako ho cituje aj spomínané uznesenie Rady STV) patria aj spravodajské a ostatné publicistické časti televízneho vysielania. Z uvedeného je zrejmé, že ak nás vedenie STV neoslovilo pri príprave Štatútu programových pracovníkov, naozaj porušilo zákon. Privítali by sme, keby Rada STV neobhajovala neobhájiteľné a keby radšej prispela svojou autoritou k tomu, aby vedenie STV viac ctilo stavovskú a odborovú organizáciu SSN. Tá spolupráca môže byť len na úžitok. Dúfam, pán predseda Výboru NR SR, že si toto naše stanovisko osvojíte. S pozdravom PhDr. Zuzana Krútka predsedníčka SSN

28. 4. 2005

Slávne májové dni

Slávne májové dni
Slovenská televízia. okrem slušnej ponuky na Dvojke ,prináša na na Jednotku aj tituly, ktoré by nemala odvahu odvysielať ani komerčná televízia.
Okrem náznaku parazitovania na ságe The Lord of the Rings v upútavke STV na film Kráľovstvo prsteňa , známe aj ako Kingdom in Twilight ,Die Nibelungen, The Ring ,The Sword of Xanten , sú v ponuke také béčkové až déčkové tituly ako : Bez boja, Bez boja 2,Men with guns ,Zákony džungle, Fletch, Fletch žijea Gladiátori.
Nuž, ja dúfam, že aspoň toho porna sa dočkám.
Veď aj to majú ľudia radi.
Veď aj to má sledovanosť.
A čo tam po nejakej smiešnej Rade pre vysielanie a retransimisiu.
Odvoláme sa !

ÚBOHÁ VADKERTI ?

ÚBOHÁ VADKERTI ? Podľa informáciií STV by sa Vadkerti talkshow mala od mája presunúť na 18.00 a vymeniť si tak miesto so seriálom Buffy, premožiteľka upírov. Sme zvedaví, koľko zmien ešte relácia Vadkerti talkshow znesie. Pokým ju neznesú zo sveta.

MAIL TÝŽDŇA

MAIL TÝŽDŇA Nech sa to robí teraz úplne inak, ale je fajn že niekto dáva návrhy. Uvidíme, ako sa to bude robiť, či tak ako teraz alebo inak. Samozrejme, že do prípadnej zmeny sa nič nemení. Para P.S. Hlavne zrozumiteľne Sanchez Illich Ramirez CARLOS

27. 4. 2005

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK STV odmieta Lengyelove slová, že má zlé spravodajstvo Slovenská televízia (STV) nesúhlasí s tvrdením generálneho riaditela televízie TA3 Martina Lengyela, že spravodajstvo STV je slabé. Prieskumy, ktoré má k dispozícii Lengyel i široká verejnosť, ukazujú pravý opak, uvádza sa v reakcii STV, ktorú dnes TASR poskytla hovorkyňa televízie Milena Rážová. "Ak sa teda pán Lengyel uberá pri obviňovaní STV týmto smerom, zavádza verejnosť a predovšetkým spochybňuje vlastnú profesionalitu," píše sa v reakcii. Verejnoprávna televízia odmieta aj Lengyelovu kritiku za to, že nesúhlasila s predajom reklamného času televízii TA3 spoločnosťou ARBOmedia.net, s. r. o, ktorá je výhradným predajcom reklamného času STV. "Ak by vedenie STV umožnilo, aby jedna agentúra predávala reklamný čas tak verejnoprávnej STV, ako aj komerčnej televízie s nejasným politickým pozadím a finančným krytím, ohrozila by tým svoju dôveryhodnosť a nezávislosť, ktorú považuje za klúčovú pre fungovanie ktorejkoľvek televízie," konštatuje vedenie STV v reakcii. Lengyel v rozhovore pre český týždenník Strategie kritizoval STV za spomenutý nesúhlas. "Myslím, že STV urobila chybu, lebo sa zbavila zaujímavej možnosti, ako konkurovat Markíze. Manažment STV nemá asi ešte velkú schopnosť strategicky uvažovať do budúcnosti," uviedol riaditeľ TA3. O spravodajstve povedal: "V komerčnej televízii je propagandistické a vo verejnoprávnej jednoducho slabé." Zdroj: TASR 25. septembra 2001

Rada naša každodenná

Rada naša každodenná Parlamentný mediálny výbor odporučil plénu Národnej rady (NR) SR voľbu jedného člena Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) z deviatich kandidátov. Kandidáti : Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc Slovenska navrhla na člena RVR dvoch kandidátov - radcu stratégie riaditeľa odštepného závodu Rádiokomunikácie Petra Alakšu / ten už vôbec nebude v žiadnom konflikte záujmov. Asi bude vysvetľovať , prečo sa omylom sprivatizovali aj Rádiotelekomunikácie.../ a riaditeľa divadla Aréna Juraja Kukuru. Klub reklamných agentúr Slovenska nominoval Pavla Hapáka, ktorý je riaditeľom vydavateľstva Sanoma Magazines Slovakia. Je konateľom spoločnosti Ad Awards Association, s.r.o. , ktorá však nevykonáva činnosť, Patrí medzi významných mediálnych odborníkov. V roku 2004 bol členom strany SMER. Slovenský syndikát novinárov navrhol hovorkyňu bratislavského magistrátu Eva Chudinová, ktorá bude mať blízko k SDKÚ . Občianske združenie Williams IMM navrhlo asi zo žartu riaditeľa Slovenskej internetovej televíznej spoločnosti Braňa Krála Poslanec Národnej rady SR Ladislav Polka navrhol odborného asistenta Filozofickej fakulty UK Viliama Kratochvíla. Pre Radu bude poučné prečítať si jeho state Testové úlohy ako prostriedok rozširovania myšlienkových spôsobilostí žiakov , Tvorivá maturita Poslanec Bohumil Hanzel navrhol generálnu tajomníčku Istrobanky Elenu Strobolovú. Slovenský lyžiarsky zväz zdravotne postihnutých nominoval bibliografa Univerzitnej knižnice Jozefa Rydla , ktorý si iste bude rozumieť so Slotom a Pánisom. Inštitút pre verejné otázky navhol recyklačného kandidáta z niekoľkými konfliktmi záujmov advokáta Ernesta Valka. Valko je spoločníkom v B. I. R. T. Slovakia, spol. s r.o. , členom dozornej rady Slovenské elektrárne, a.s. , spoločníkom Tom Horn Entertainment, spol. s r.o. / sídli vedľa Inštitútu pre verejné otázky, v tom istom vchode ako M.E.S.A 10, /členom dozornej rady VERITEĽ, a.s. ALELUJA !

26. 4. 2005

RIZIKO BUDÚCNOSTI

RIZIKO BUDÚCNOSTI Slovenská televízia doteraz nemá deklarovanú vlastnú stratégiu dlhodobo udržateľného rozvoja verejnej programovej služby . V Slovenskej televízii dlhodobo chýba znalostný managment, riadenie sa realizuje prostredníctvom intuície, hoci na základe dostatku empirických poznatkov. Vyplýva to aj z faktu, že Slovenská republika za 12 rokov nedokázala vypracovať mediálnu strategiu. Keďže sa dá ťažko očakávať ucelená mediálna politika štátu v najbližšom období, je nutné nadviazať aspoň na Stratégiu konkurencieschopnosti Slovenska do roku 2010, tzv. Národnú Lisabonskú stratégiu , ktorá jasne hovorí , že „ aj keď stratégia má predovšetkým ekonomické zameranie, naozaj úspešnou bude iba ak zároveň prispeje k zvyšovaniu kultúrnej úrovne Slovenska. Inak povedané, Slovensko sa musí stať nie len znalostnou ekonomikou, ale aj znalostnou spoločnosťou. STV podľa výsledkov hospodárenia, ktoré schválil nezávislý audítor skončila za rok 2004 s pozitívnym výsledkom hospodárenia – ziskom 399 mil. Sk. Náklady STV v roku 2004 dosiahli 1,97 mld Sk a výnosy 2,37 mld Sk. Aj po odpočítaní štátneho príspevku na oddĺženie STV, ktorý poskytla vláda SR v čerpanej výške 399 mil. Sk skončilo hospodárenie televízie v zásade vyrovnane. STV sa ešte podarilo v roku 2004 zaplatiť viac ako 40 mil. Sk za prehratý súdny spor z minulosti so spoločnosťou Open Records. Je však potrebné dodať, že tu sa končia akékoľvek pozitívne správy o Slovenskej televízii. Jej budúcnosť nie je taká ružová, ako sa javí. Skrytých je ešte 40 miliónov záväzkov STV, predaj nepotrebného majetku sa nemusí uskutočniť tak, ako je to v pláne a príjmy z reklamy sú takmer na možnom strope / teroreticky sa môžu dostať ešte na 600 miliónov net net – čo je absolútne maximum/. Výnosy z reklamy tak nemôžu nahradiť klesajúce výnosy z koncesionárskych poplatkov. V Slovenskej televízii / ale i mimo nej / úplne absentuje pružnejšie uvažovanie o inštitúcii poskytovateľa verejnej programovej služby. Neexistuje ucelená dlhodobá vízia Slovenskej televízie . Úplne absentuje práca s ľudskými zdrojmi, čo by malo tvoriť najväčší potenciál do budúcnosti .Neriešenie starých veľkých dlhov / OMEGA PLUS spol. s r.o. + Štúdio Beta, spol. s r.o., spoločník : CI HOLDING, akciová spoločnosť /, môže televíziu položiť úplne na kolená. Prísľuby GR STV o úplnom odtrhnutí od štátneho rozpočtu navodili na Ministerstve financií falošnú ilúziu, že je všetko v poriadku. Podľa neoficiálnych informácií MF SR ani neuvažuje o účelovej dotácii v prípade prehry súdnych sporov. Mýli sa. Bude musieť. Vytváranie nových dlhov / skrytý dlh v rozpočte 2005 -335.000.0000,- Sk, pokuty, pracovno-právne spory / takisto nenapomáhajú v imidži STV ako finančne stabilizovanej firme. Veľkým problémom je poskytovanie nepravdivých informácií pre relevantné inštitúcie / Rada STV, NRSR, Rada pre vysielanie a retransmisiu . Takmer nenapraviteľným sa javí katastrofálny stav a výsledky spravodajstva STV , pod ktorý sa popísali faktory ako :absencia riadenia , absencia kompetencií , absencia práce s ľudskými zdrojmi / absencia skúsených pracovníkov, nestálosť pracovníkov, zlé pracovné zmluvy /, nedostatočne využívaný potenciál drahého virtuálneho štúdia , absencia contentu, absencia VLASTNEJ TVÁRE spravodajstva STV Zlaté teľa STV, archív, nemá dlhodobú a koncepčnú stratégiu ako programová zložka a súčasť efektívneho programmingu. Neprehľadným územím sa pre každého v STV stáva netransparentný outsorcing ,nejasnosť smerovania niektorých dcérskych spoločností STV : Spoločnosť 1, 2. media, ktorá bola zakladaná s úmyslom exkluzívne reprezentovať STV v predaji reklamného času, tak vlastne nekoná, pretože oprávnenie disponovať reklamným časom v STV má samotná STV, ale aj jej ďalšie dcérske spoločnosti. Práve z tohto dôvodu sa javí existencia tejto spoločnosti ako mimoriadne neefektívna. STV Production & Technology, s.r.o., má celý dubbing v prenájme aj s pozemkom. Neexistuje nijaký finančný audit o výhodnosti tohto kroku zo strany STV. Spoločnosti TV BB, s.r.o. a TV KE, s.r.o., sa javia ako nadbytočné. Pri dcérskych spoločnostich STV neexistuje súvaha, ani finančná analýza s následnou komparáciou. Outsourcing v konečnom dôsledku môže byť pre STV z dlhodobého hľadiska najmä nekontrolovateľnou záťažou. Napriek mnohým vyhláseniam GR STV absentuje jasná koncepcia vlastnej tvorby / nielen hranej / v súčinnosti s grantmi, nezávislými producentmi a hlavne s európskymi mediálnymi hráčmi. Pokým nenastane v STV a mimo nej zásadná zmena filozofie, po skončení mandátu Richarda Rybníčka môže skončiť aj Slovenská televízia. Definitívne.

25. 4. 2005

BIG OR NOT TO BIG ?

TO BIG OR NOT TO BIG ? V spravodajských systémoch Slovenska v piatok začali kolovať správy o tom, že Slovenská televízia kúpila od holandskej televíznej produkčnej spoločnosti Endemol formát Big Brother, čo spôsobilo značný a zbytočný rozruch. V nedeľu doobeda už bola na svete správa o údajných právnych krokoch spoločnosti Endemol voči TV Markíza a reality šou Mojsejovci . V pondelok Endemol vydal oficiálnu správu, že formát Deal or No Deal bude vyrábať STV. Mojsejovci sa skutočne podobajú na Big Brother, ale bude veľmi ťažké dokázať úplnú podobnosť formátu. Podobný problém už mala TV Markíza s FremantleMedia v súvislosti so svojim programom Srdcové záležitosti ,a ktorý bol FremantleMedia preskúmaný z hľadiska podobnosti so Svadbou snov. FremantleMedia ústúpila. Počkáme si, či nejde náhodou o tzv . spravodajské hry alebo tvrdý konkurenčný boj, pretože oficiálne stanovisko Edemolu ešte nie je na svete. Zaujímavé je, že útok prišiel pár dní po ukončení televízneho trhu MIP COM v Cannes. Niekto niečo neurobil, niekto niečo podcenil a niekto niečo skúša.

Ako priatelia k šťastiu prišli....

Ako priatelia k šťastiu prišli...
Fikcia

Podľa zatiaľ neoverených informácií Slovenská televízia údajne previedla na STV Production a Technology finančné prostriedky na výrobu 17- dielneho seriálu, ktorého scenáre neexistujú, k dispozícii sú vraj iba zámery a situačný popis. STV Production a Technology, podľa nášho neovereného zdroja, vraj poskytla tieto prostriedky nemenovanej , ale v STV známej spoločnosti Podotýkam, že rozpočet je púhych 22.000.000,-Sk. Predminulý týždeň sa začalo aj nakrúcať, ale bez designovaného režiséra seriálu Petra Nuňéza, ktorý sa venoval relácii Slovensko hľadá SuperStar . Od čias slávneho kolibského a Hudecovho Jánošíka je to ďalší hazard. Rozdiel je v tom, že nakrúcať sa asi bude. Osobne si nemyslím , že 22.000.000,-Sk by malo byť určených na takú vec práve v Slovenskej televízii. Dúfam, že sa mýlim alebo mm len zlý vkus v zlej dobe. Dúfajme, že aspoň niečo nakrútia. Dúfakme, že zmyslupné, keďže dramaturg / myslím tým ozajstného živého a skúseného / scenáre ani námety ešte nevidel a podľa nových predstáv vedenia STV o scenáristickej a dramaturgickej príprave , to má dostať ako posledný. Nuž, čo už. Nová doba žiada nové postupy a nových ľudí .

P.S. Tie firemné večierky SuperStar nie je zlý nápad. Hlavne na Allianz SuperStar som sa nasmial. Zaujímavé by bolo zistiť, kto inkasuje peniaze.

.metro

.metro
.Subway. tube. the underground .tube. U bahn

Ericha Boboša Procházku si pamätám ešte z čias temných, z čias keď som spoluprevádzkoval bluesrockový klub na Kominárskej ulici v Bratislave.
Boli to krásne časy v neslobode totality.
Piatky, kedy sme mohli zabudnúť na to, akú dobu žijeme a v akej kvalite. Erich Boboš Procházka je svelý muzikant.
Myslím si však, že z neho nebude moderátor. Nie je to jeho chyba, je to chyba dramaturgie STV, ktorá nevie, čo vlastne robiť s reláciou Metro. Príklad Bobošovho moderovanie je asi takýto :
Hosť: "To bolo dávno. Moje začiatky. Haha."
Moderátor: "Hm. Tak. Čo teraz?"Hosť: "Hm"
V čase sloganu "Televízia, ktorá sa na vás pozerá" som o relácii Metro napísal : Nové relácie Nového začiatku akoby mali rukopis dramaturga z rádia. Samé hovoriace hlavy. V cykle Metro ide o prekvapujúco škaredé a diletantské hlavy. To , čo stačilo v dnes už zaniknutom rádiu Ragtime, je v televízii prepadákom. Braňo Bezák je úplne bezmocným, pomerne nevzdelaným moderátorom a spolu s Danielom Balážom akoby svojim zjavom chceli ukázať, že všetko alternatívne je škaredé. Nie je to ich chyba, je to chyba zodpovedného dramaturga, ktorý takýto nepripravený blud na obrazovku pustil. Úvodná téma bola vraj pre pokračovanie relácie kľúčová. Tvorcovia hovorili, že sa bude diskutovať o tom, či má podobný program na Slovensku zmysel, či vôbec bude o čom vysielať, alebo či nie je pre mladého človeka lepšie sa radšej zbaliť a odísť niekam preč. Má, ale nie táto. Toto je pre filozofiu relácie veľmi podstatné- tvorcovia vlastne nevedia, či tá relácia má zmysel. Škoda, že sa STV nepodarilo radšej získať M. Kaščáka, ktorý by iste dal tvar tejto relácii. Ale mal aspoň dve hodiny neplatenej reklamy na svoj projekt Pohoda. A to stačí. Ústredný riaditeľ si tam opäť zabúcha a bude to v spravodajstve. A STV bude pri tom .Aj ako mediálny partner./ Inak osoba M. Kaščáka sa vinie skoro všetkými reláciami STV- navodzuje to mylný dojem, že M. Kaščák je mienkotvorný mysliteľ . Výber hostí je slabinou STV- často sa objavujú v reláciách tí istí hostia, čo nasvedčuje o úplnej absencii internej dramaturgie a koordinácii. / Na okraj – alternatívne umenie je pojem, ktorý neexistuje. Je to socialistický pozostatok. Ale to pri relácii, ktorá zatiaľ nevie, čo chce , neprekvapuje. Symptomatickým je tím z roku 2000 u nenávideného Materáka : Cyklus diskusných relácií v STV – Fórum. Podporil: Inštitút pre verejné otázky a STV Trvanie projektu: február 2000 - jún 2000. Projektový tím: Richard Rybníček, Vladimír Talián, Braňo Bezák .
Metro však nové vedenie sklamalo svojou sledovnosťou.
Po niekoľkomesačnom tápaní sa na obrazovkách objavilo Metro nové s notickou :
Prichádza k vám nové METRO. Prečo nové? Nové METRO bude kratšie, bude maťi ba 60 minút, ale bude plnšie hudby.
Ak by sa mal tento zámer naplniť, musel by byť zvuk na úrovni. Je však na úrovni študentského klubu z roku 1974.
Žiaľ. Ale aj toto už bolo v STV k plnej spokojnosti vyriešené v roku 1991. To však boli roky temna. Možno. Nie však po technickej stránke . Chybou nového Metra je nielen výber moderátora, nezvládnutie zvuku ale, a to predovšetkým, iná cieľová skupina. A tým hlavným problémom sú príliš vysoké očakávania o relácie, ktorá by pri absencii iných formátov o pôvodnej hudbe, mala saturovať všetko. A to nie je možné. Relácia Metro sa namiesto hľadania zmenila na banalitu.
STV vo vlastnej tvorbe akoby nedokázala rozlišovať kvalitatívne rozdiely námetov a scenárov. Ale Boboš & The Frozen Dozen je skvelé.

24. 4. 2005

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS V Slovinsku sa zodvihla vlna protestov medzi novinármi, keď ministerstvo kultúry zverejnilo návrh nového mediálneho zákona. Najskôr si všetci mysleli, že ide o prvoaprílový žart, ale opak bol pravdou. Podľa návrhu by sa RTV Slovenia mala zmeniť z verejnoprávneho vysielateľa na štátom riadenú organizáciu. Zmeniť mediálne prostredie bolo dlhodobou túžbou koalície vedenou predsedom vlády Janezom Jansom. Zákon sa pripravoval v úplnej tajnost, bez akýchkoľvek konzultácií s odbornou verejnosťou a novinárskymi asociáciami. Zmena zákona by ovplyvnila aj chod samotnej RTV Slovenia Generálny riaditeľ, ktorý je volený parlamantom by zostal vo funkcii. Mal by však priamy riadiaci podiel na programe TV a rádia a doterajší zodpovední manageri by sa sústredili iba na organizačné riadenie. Generálny riaditeľ by sa tak stal predĺženou rukou štátu s absloútnymi právomocami. 21 členná Rada RTV Slovenia by bola zrušená . Zákon navrhuje zriadenie 29 člennej Programovej rady, ktorá by mohla rozhodovať o obsahu vysielania a nová dozorná rada by dohliadala na organizačné a obchodné rozhodnutia. Zákon určuje RTV Slovenia , že bude vysielať všetky zasadnutia parlamentu a jeho výborov. Najdôležitejšou zmenou je však zmena financovania. V Slovinsku sa koncesinárske poplatky viažu na poplatky za elektrinu ; každý kto platí elektrinu, platí aj koncesie. To sa má , podľa zákona, zmeniť. Koncesionárske poplatky budú zrušené, ale o tom sa ešte vedie diskusia. Odborníci v Slovinsku varujú, že zákon je nedemokratický a nebezpečný. Dáva vláde priveľké právomoci dovnútra riadenia RTV Slovenia . Zdroj : Transitions Online

VÝROK TÝŽDŇA

VÝROK TÝŽDŇA
Malé kozičky potešila jar. Zuzana Hajdu TV JOJ