11. 10. 2005

Výzva na verejnú diskusiu I.

Výzva na verejnú diskusiu I.
Pravidlá pre spoluprácu s autormi a s nezávislými producentmi pre rok 2006
Materiál pre Radu STV Slovenská televízia (jej manažment), ako verejnoprávna inštitúcia v náväznosti na schválenú vysielaciu štruktúru komunikuje aktuálne s autormi v dvoch rovinách. Jednak v osvedčenom súbehu verejnej autorskej súťaže a jednak v rovine námetov adresovaných bez bližšieho určenia, ktoré nereflektujú stanovenú typovú štruktúru. Osvedčil sa súbeh, výberové konanie, v ktorom jednotlivé námety posudzuje odborne zostavená komisia z kompetentných osobností. Uzávery a výsledky hodnotenia sú transparentne nasmerované k hodnotovým obsahom a požiadavkám schválenej vysielacej štruktúry v oblasti dramatickej a dokumentárnej tvorby. Pri dodržiavaní právnych predpisov a najmä autorského zákona možno týmto pravidelným zodpovedným postupom anticipovať pravidlá pre spoluprácu aj v roku 2006. Druhou rovinou je komunikácia s autormi, ktorých námety prichádzajú priebežne do jednotlivých štúdií (Košice, Banská Bystrica, Bratislava) alebo priamo na riaditeľstvo STV. Pravidlá pre takúto verejnú komunikáciu s autormi v európskom kultúrnom mediálnom priestore majú už pomerne ustálené zákonitosti. Chránia autorov námetov pred neodôvodnenými procedurálnymi prieťahmi a dlhodobou neistotou ohľadne prípadnej realizácie ich projektov. I. Pravidlá pre spoluprácu s autormi.  Organizačná štruktúra Slovenskej televízie má špecializované tvorivé skupiny, ktoré prinášajú výhodu v podobe kvalifikovaného rozhodovania v prvej línii - v prvom čítaní. - Pre autora námetu, scenára je výhodné ak adresuje svoj námet, scenár vecne príslušnej tvorivej skupine (šéfproducentovi). - Pokiaľ adresuje námety, scenáre Slovenskej televízii v Bratislave ako inštitúcii - pridelia sa vecne príslušnej tvorivej skupine alebo šéfproducentom najneskôr do piatich (prípadne siedmich) pracovných dní od doručenia. - O námetoch, scenároch adresovaných bez bližšieho určenia v štúdiách Košice a Banská Bystrica rozhoduje príslušný vedúci dramaturg štúdia, postupuje námet, scenár najneskôr do piatich (siedmich) pracovných dní vecne príslušnej tvorivej skupine.  Tvorivé skupiny konzultujú jednotlivé obsahy s príslušným vedúcim dramaturgom (a prípadne aj intendantom ak to programový záujem vyžaduje) a na základe uzáveru, najneskôr do tridsiatich dní odo dňa doručenia do Slovenskej televízie - príslušný vedúci dramaturg zodpovedá za odpoveď autorovi - predkladateľovi námetu, scenára. Táto zodpovednosť je neprenosná. - Ak tvorivá skupina , vedúci dramaturg námet, scenár odmietla – v tom prípade musí byť povinnou súčasťou odpovede vecné zdôvodnenie. - Ak sa tvorivá skupina, vedúci dramaturg rozhodli predložiť námet, scenár do ponuky intendantom, do vysielacej štruktúry (prípadne náročného projektu prejde programovou radou) - v tom prípade uzavrie s autorom zmluvu oprávňujúcu výhradne Slovenskú televíziu k použitiu námetu, scenára a zaplatí odmenu. Do uzavretia písomnej zmluvy má autor právo ponúkať námet, scenár i iným subjektom a záleží na ňom, či je ochotný čakať (v závislosti na príprave vysielacej štruktúry) na definitívnu odpoveď, to znamená na uzavretie zmluvy so Slovenskou televíziou. - Ak má tvorivá skupina, vedúci dramaturg o námet, scenár záujem, avšak ten si vyžaduje podľa dramaturgických pripomienok prepracovanie – v tom prípade uzavrie s autorom zmluvu o vytvorení diela a poskytnutí licencie s uvedením požiadaviek na prepracovanie. II. Pravidlá výberu s nezávislými producentmi. Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že sa v audiovizuálnej, filmovej, televíznej tvorbe nič nedeje - opak je pravdou. Problém je v tom, že aj keď vzniká množstvo kvalitných, najmä krátkych dokumentárnych programov - ich cesta k väčšiemu verejnému záujmu (teda aj do STV) je zložitejšia už aj tým, že nezávislí tvorcovia, producenti okrem zabehaných akvizícii sú poväčšine študenti, absolventi mediálnych škôl a predstavitelia najmladšej generácie, u ktorých absentuje profesionálna manažérska a producentská skúsenosť vedúca k uplatneniu vlastných tvorivých výstupov.  Slovenská televízia pristupuje k spolupráci s nezávislými producentmi vtedy - keď nedisponuje vlastnými kapacitami na realizáciu programu v stanovenom čase - keď nezávislý producent je nositeľom práv k námetu, scenáru vyrábaného programu, má záujem podieľať sa na jeho výrobe a ponúka Slovenskej televízii obojstranne prijateľné podmienky spolupráce - keď je nezávislý producent schopný realizovať projekt pri zachovaní požadovanej kvality finančne výhodnejšie než Slovenská televízia s vlastnou produkciou - keď nezávislý producent prináša čiastočné krytie finančných nákladov na výrobu programu, projektu (koprodukcia) a za podmienok, rešpektujúcich platné interné predpisy Slovenskej televízie umožňuje projekt realizovať lepšie ako s vlastnou produkciou - keď Slovenská televízia vyrába program na základe akcie, ktorá by sa inak konala aj bez jej účasti (koncert, divadelné predstavenie) - keď nezávislý producent má technológiu nutnú pre výrobu programu a ponúka ju za výhodných podmienok. Rozhodnutie o vstupe do spoločnej výroby, koprodukcie alebo zadanie objednávky na výrobu programu je v kompetencii zodpovedného šéfproducenta, intendanta, (prípadne programovej rady). Každá spolupráca s nezávislými producentmi bude zmluvne dohodnutá. Slovenská televízia sa riadi obecne platnými právnymi predpismi – zákonom o Slovenskej televízii, zákonom o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania, štatútom STV, a berie do úvahy, že zvukovo-obrazový záznam je formou kultúrneho vyjadrovania, ktoré odzrkadľuje dnešnú spoločnosť a vynikajúcim spôsobom zaznamenáva každodenné udalosti, je základom našej histórie a odrazom našej civilizácie v náväznosti na európsky dohovor na ochranu audiovizuálneho dedičstva. Súčasťou zmluvy je scenár, rozpočet a výrobný plán. Slovenská televízia vyžaduje od všetkých nezávislých producentov spolupracujúcich na výrobe programov plnenie obligatórnych podmienok ako: - dramaturgický dohľad nad výrobou programu - kontrola priebežného čerpania nákladov na výrobu - možnosť nepreplatenia dopredu nedohodnutých nákladov kontrola celkového rozpočtu - kontrola záverečného vyúčtovania všetkých nákladov na výrobu programu - získanie výhradnej licencie na televízne vysielanie na území SR.