16. 5. 2005

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK Šanca pre katolíckych novinárov Spoločenstvo mladých katolíkov aktívnych v médiách Network Slovakia pripravilo na koniec augusta už piaty ročník odborného seminára. Skúsených aj neskúsených pracovníkov celoslovenských, regionálnych aj farských médií pozýva od 20. do 25. augusta 2001 do Žiliny. Seminár sa uskutoční v priestoroch Saleziánskeho domu. Poplatok za ubytovanie s plnou stravou a za odborný program je 1 000 Sk. Základnú náplň seminára tvorí popri prednáškach a spoločenských aktivitách príprava vlastného denníka pod vedením známych slovenských novinárov. Voľné miesta sú ešte v sekciách vnútro, zahraničie, šport a ekonomika. Prihlášku s označením vybranej sekcie a s dokladom o zaplatení zálohy 300 Sk na účet VÚB Bratislava-centrum, 1321 861 551/0200 môžu záujemcovia posielať na adresu predsedu združenia: Michal Dyttert, Gwerkovej 10, 851 04 Bratislava, alebo dyttert@stv.sk. Bližšie informácie na mobil. tel. č.: 0905 403707. 2001 Kazí SuperStar vkus? V pohľade na SuperStar máme doma spor. Osobne ma neteší, že náš pubertálny syn venuje toľko času takej duchovne úbohej relácii. Čas strávený pozeraním na pseudoidoly bez Ducha ma veľmi irituje. Nevidím v tom ani vedomosť, ani známosť, ani múdrosť, a preto reality show odmietam pozerať a radšej študujem iné duchovné veci, čím však rozdeľujem rodinu. Možno to rozdeľuje aj iné kresťanské rodiny, kde niekto chce žiť Duchom a niekto svetom... Ján MRVA SuperStar sa stala na Slovensku, tak ako v iných krajinách, fenoménom a fenomény vždy ľudí rozdeľujú. Je to prirodzené. Hneď na úvod chcem povedať, že som sa po dvoch vysielaniach tejto relácie stal jej absolútnym fanúšikom a nevynechám ani jedno vysielanie - dokonca hlasujem, čo pri žiadnej inej relácii nerobievam. Napriek tomu, že som vyštudoval vážnu hudbu a modernú hudbu počúvam len veľmi príležitostne, SuperStar hodnotím veľmi pozitívne. Je to dramaturgicky veľmi dobre vystavaná spevácka súťaž mladých ľudí. Jej cieľ - nájsť kvalitných mladých spevákov, oboznámiť s nimi verejnosť a dať im šancu začať kariéru - nemôže byť spochybňovaný, dokonca napĺňa ciele verejnej služby. Navyše, oproti iným reláciám s podobným zámerom vidieť na SuperStar oveľa premyslenejšie prvky (spôsob kastingov, práca so súťažiacimi, odborná porota, dodržiavanie podmienok uvedených v pravidlách a zmluvách a pod.). SuperStar tak na slovenskom televíznom trhu v rovnakom segmente relácií ponúka najvyššiu kvalitu. Ide o kultivovaný a navyše komerčne úspešný formát, ktorý má aj dlhodobejší prínos pre slovenskú spoločnosť, pretože jej prinesie kvalitné nové hviezdy pop-music, ktoré Slovensku chýbajú ako soľ. Slovenský priestor pop-music bol dlho veľmi stabilizovaný, bez možnosti mladých talentov preniknúť medzi TOP 10. SuperStar je preto dobrým projektom prinášajúcim konkurenciu. Osobne mi ani neprekáža, že tento komerčne veľmi úspešný formát vysiela STV - veď úlohou médií je nielen informovať a vzdelávať, ale aj zabávať. Ak je zábava kultivovaná, je to rovnaká služba verejnosti ako spravodajstvo. Za podstatný problém STV považujem nekvalitné spravodajstvo a publicistiku - nie SuperStar. Ako konzervatívny človek mám však voči SuperStar aj niekoľko výhrad. Po prvé, pri prvých kastingoch porota niekedy až veľmi neľudským spôsobom „odpisovala” účastníkov. Uznávam, že nedostatok sebakritiky u niektorých prekračoval medze, ale predsa - väčšinou to boli mladí ľudia, ktorí mohli mať aj dlhší čas psychické problémy vyrovnať sa s takou formou kritiky. Po druhé, nepáči sa mi snaha meniť imidž tých súťažiacich, ktorí postúpili do TOP 50 aj TOP 11. Myslím si, že človek by mal aj pri modernej hudbe zosúladiť svoje vnútro a prejav. Pri niektorých súťažiacich - ktorí majú tendencie k exhibicionizmu - sa to podarilo, niektorých však produkčné zázemie relácie snahou o bláznivosť, tínedžerský look či bizarnosť zdeformovalo. Ďalej niektorí súťažiaci pochopili, že nie je dôležité dobre spievať, ale robiť zábavu. Napríklad Miro Jaroš patrí medzi suverénne najslabších spevákov vo finále. Je však úlohou verejnosti, aby povedala, či chce postup slabého speváka. A napokon poslednou vecou, ktorá mi prekáža najviac, je spôsob, ako túto dobrú reláciu s veľmi kvalitnými súťažiacimi v záverečnej desiatke spracováva bulvár, za čo však STV môže len veľmi malou mierou. Ide najmä o formu a obsah materiálov v denníku Nový Čas. Myslím si, že v tomto smere by mohol produkčný štáb STV zakročiť razantnejšie a svojich súťažiacich chrániť - pretože mnoho článkov nedodržiava základné etické žurnalistické normy. Navyše tieto materiály obchádzajú výkony súťažiacich a len cez ich životné príbehy, osudy, spory či vzťahy podvedome niektorých favorizujú a iným znižujú šance. SuperStar je formát relácie, ktorý sledujú mladí, starší aj najstarší diváci - i keď primárne je venovaná mladším ročníkom. Jej výsledok určite obohatí slovenskú pop-music o nové talenty a svojou dobre premyslenou dramaturgiou a kvalitným profesionálnym spracovaním nemôže kaziť vkus divákov. Preto je pre rodičov tínedžerov rozhodne lepšou voľbou ako rôzne mládežnícke seriály či sitcomy (napr. Priatelia, Beverly Hills 90210), ktoré ponúkajú nemorálne a veľmi nízke vzory správania. Michal Dyttert, doktorand na Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulty Katolíckej univerzity Katolícke noviny 9/2005