21. 4. 2005

SamoRadoPopieranie

SamoRadoPopieranie Pri obhajobe TVŠ na rok 2004 GR STV použil mnoho verejných prísľubov, ktoré nedodržal. Avšak Rada STV aj na základe tejto obhajoby prijala TVŠ na rok 2004 ako záväzný dokument a následne schválila aj rozpočet na rok 2004. V treťom štvrťroku 2004 Rada STV uznesením č. 50/2004 konštatovala, že STV v prvom polroku dodržiavala schválenú Typovú vysielaciu štruktúru na rok 2004 v podiele jednotlivých programových typov odvysielaných na oboch programových okruhoch. Zároveň konštatuje, že v prvom polroku neboli naplnené všetky formáty navrhnuté v týždennej vysielacej schéme pre rok 2004, čo ovplyvňuje rozsah napĺňania programovej služby Slovenskou televíziou. Rada STV preto žiada GR STV, aby v druhom polroku 2004 naplnil a dodržiaval schválenú typovú vysielaciu štruktúru na rok 2004 v plnom rozsahu. Tak, ako v prvom polroku, ani v druhom sa STV nedodržiavala schválenú typovú vysielaciu štruktúru na rok 2004 v plnom rozsahu. GR STV ignoráciou UZNESENIA č. 50/2004 podľa môjho názoru nedodržiava Zákon o STV, a používa verejné finančné prostriedky na úplne iné účely, než mu boli Radou STV schválené. Ak Rada STV opätovne nezaujme k tomuto nanajvýš závažnému kroku zo strany GR STV stanovisko, tak sa Rada STV dobrovoľne vzdáva svojich základných funkcií : (1) Rada Slovenskej televízie (ďalej len „rada“) a) dohliada na dodržiavanie tohto zákona a plnenie úloh, ktoré Slovenskej televízii vyplývajú z osobitných predpisov, 7) e) schvaľuje dlhodobé plány a koncepcie rozvoja programovej služby Slovenskej televízie predkladané generálnym riaditeľom podľa § 17 ods. 3 písm. a) a b), prerokúva a schvaľuje po oboznámení sa so stanoviskom dozornej komisie návrh rozpočtu Slovenskej televízie, účtovnej závierky ako aj návrh na použitie rezervného fondu, Napriek Uzneseniu rady STV z augusta 2004 sa vedenie STV rozhodlo, že bude radu ignorovať a na jeseň spustila ešte tvrdšie zmeny v rozpore so zákonne schválenou Typovou vysielacou štruktúrou na rok 2004 . V programe STV na rok 2004 absentovali programy, ktoré sú základom plnenia poslania Slovenskej televízie a povinností Slovenskej televízie ustanovených Zákonom o Slovenskej televízii, nie sú plne v súlade s vysielaním programovej služby a už vôbec nie v súlade s platnou Typovou vysielacou štruktúrou na rok 2004. Ak sa pozrieme bližšie na vysielanie jednotlivých programových okruhov STV, tak objektívne zistíme nasledujúce nedostatky: Jednotka /STV 1 / Vo vysielaní nie je vôbec zaradený typ Senior klub, táto cieľová skupina bola temer vylúčená s komunikácie STV. Vo vysielaní sa neobjavil ani každodenný zahraničný seriál pre mládež. Občiansku publicistiku / Na hrane, na stope, Osudy /, zatiaľ iba nedostatočne nahrádza relácia Reportéri, ktorá je však zameraná na širokú cieľovú skupinu s istými prvkami bulvarizácie a s veľkými profesionálnymi chybami. BUMERANG - comedy show s Petrom Kočišom, každý utorok o 20.00 na Jednotke – v TVŠ na rok 2004 nemá žiadnu oporu, schváleným typom je zahraničný kriminálny seriál. POHOTOVOSŤ – v TVŠ na rok 2004 nemá žiadnu oporu, schváleným typom je niečo iné DOMÁCA HORÚČKA - v TVŠ na rok 2004 nemá žiadnu oporu, schváleným typom je niečo iné XXL SELECT - v TVŠ na rok 2004 nemá žiadnu oporu, schváleným typom je niečo iné RANNÝ MAGAZÍN - rozšírený vysielací čas každý pracovný deň od 6.00 do 8.00 hod. nie je schválený v TVŠ na rok 2004. VEČERNÍČEK - od septembra pevnom vysielacom čase denne o 19.15 hod. Ide o závažnú zmenu v posune času vysielania a opäť nemá oporu v TVŠ na rok 2004. Od októbra bezprecedentný presun na Dvojku, čím sa po niekoľkých desaťročiach podarilo v STV úplne odignorovať deti, pretože ide o kanál s menším pokrytím a zmeny vysielania sú skôr pravidlom, než výnimkou. Ale deti nie sú pre STV zaujímavé. Nie sú , podľa nich, decision makeri pri nákupe. XXL - nový vysielací čas - sobota 13:00 - nemá oporu v TVŠ na rok 2004, vysielať sa má NHL , Auto moto a Týždeň v regiónoch SIMPSONOVCI - vždy o 18:55 – nemá oporu v TVŠ, využíva postavenie Večerníčka , je to parazitovanie a nebezpečná tendencia podsúvať deťom v čase , na ktorý sú zvyknutí, niečo iné, ako očakávajú. KRIŽOVATKY MEDICÍNY - 44 dielny rodinný seriál, pracovné dni 15:55 – Opäť hrubé porušenie TVŠ na rok 204- schválený je typ STV talkshow. SPRÁVNA PAŤKA - 143 dielny mládežnícky seriál, pracovné dni 16:45 – TVŠ na rok 2004 o ničom takom ani nesníva. Romantické mini série - každú nedeľu o 13:30,, stále mám ten hlúpy pocit, že toto určite nie je schválený typ Ľudové piesne. Dvojka / STV 2 / Vo vysielaní nebol vôbec zaradený každodenný typ Kultúrne noviny, čo je stály a závažný nedostatok napĺňania vysielania programovej služby Slovenskou televíziou. Tu sa prejavuje nedostatočné personálne a odborné zázemie Redakcie spravodajstva . Ďalším nedostatkom bola neexistencia schválených náboženských správ, čo vyplýva z nedostatku kvalifikovaných pracovníkov v Slovenskej televízii a určite to nevyrieši ani schválené „Riaditeľstvo pre medzinárodnú koordináciu tohto typu programov.“ Takisto absentoval každodenný typ Téma dňa . Takisto chýbali typy Divadlo, magazíny o Filme, divadle, typy Film a video, Interiér ap. Tu sa prejavuje nedostatočné personálne a odborné zázemie Redakcie Publicistiky Typová vysielacia štruktúra nie je dogma a zmeny bývajú nevyhnutné. Konkurencia je tvrdá a peoplemetre mnohým trochu zbytočne poplietli hlavy pri triezvom posudzovaní nasadzovania jednotlivých typov programov. Bolo by oveľa jednoduchšie, chlapskejšie a férovejšie priznať si omyl a požiadať v priebehu roka 20004 Radu STV o korekciu TVŠ na rok 2004. Nestalo sa a tak Rada STV musí zaujať stanovisko, ktoré jej vyplýva zo Zákona o STV. Inak sú zásadné programové zmeny prijímané voluntaristicky a tým sa stávajú aj nelegitímnymi, pretože nemajú nijakú oporu v Zákone o STV a verejné prostriedky sú míňané v rozpore so zákonom a neefektívne. Potom je namieste otázka, načo je Rada STV ? Nemajú jej členovia záujem o dianie v STV, nemajú záujem byť tými, ktorí dohliadajú na dodržiavanie Zákona o STV a plnení úloh, ktoré Slovenskej televízii vyplývajú z osobitných predpisov ? Ak už Rada STV v roku 2003 rozhodla o finančne nekrytej TVŠ na rok 2004 / už vtedy som ju vyčíslil na 3,2 mld SKK / , tak bolo treba situáciu riešiť. Vedenie malo zohnať chýbajúce peniaze a neprehlbovať skrytú stratu STV alebo požiadať Radu STV o o zmenu TVŠ . Urobila však opak, zrušila programové typy bez vedomie Rady STV . Nekoncepčnosť sa potom prenáša do ďalších období v podobe skrytých záväzkov , čo sa prejavilo aj v deficitnom rozpočte na rok 2005, ktorý Rada STV schválila bez ohľadu na roky nasledujúce. Namieste je aj otázka, či vedenie STV má záujem spolupracovať s Radou STV. Občas áno, občas nie. Občas Rada dostáva informácie, ktoré potrebuje, občas ich nedostáva, s odvolaním sa na neexistujúce prekážky v zákonoch. Slovenská televízia musí plniť úlohy, ktoré jej vyplývajú zo Zákona o STV. Jednou z nich bolo aj dodržiavanie Typovej vysielacej štruktúry na rok 2004. Nie je to zdrap papiera. Na jej základe dostala STV mandát vyrábať a vysielať . Nie je možné v priebehu roka, bez akejkoľvek informácie pre Radu STV a jej následného schválenie TVŠ odignorovať. Slovenská televízia, žiaľ nesplnila ani jeden z ukazovateľov, ktoré deklarovala vo svojej Typovej vysielacej štruktúre a to ani v Podiel programových typov vo vysielaní za rok 2004, podiel premiér a repríz, veľké diskrepancie sú aj v podiele vysielania európskej tvorby za rok 2004, podiele a aj vo vysielaní nezávislej európskej tvorby za rok 2004 a vysielaní pre národnostné menšiny vo vysielaní STV v roku 2004. Úlohou verejnoprávnej televízie je vysielať programy vo verejnom záujme a odkazovať všetkých na Dvojku je nemysliteľné, napriek jasnému sľubu GR STV pred schválením TVŠ na rok 20024. Koncesionárske poplatky totiž nie sú rozdelené podľa programov. Hlavným problémom je samotná filozofia vedenia STV, ktorá zmenila kombinovanú výrobno – vysielaciu televíziu na prevážne vysielaciu . Musím poznamenať, že bez akéhokoľvek mandátu. Niekoľko dovetkov : UZNESENIE č. 50/2004 Rada STV konštatuje, že STV v prvom polroku dodržiavala schválenú Typovú vysielaciu štruktúru na rok 2004 v podiele jednotlivých programových typov odvysielaných na oboch programových okruhoch. Zároveň konštatuje, že v prvom polroku neboli naplnené všetky formáty navrhnuté v týždennej vysielacej schéme pre rok 2004, čo ovplyvňuje rozsah napĺňania programovej služby Slovenskou televíziou. Rada STV preto žiada GR STV, aby v druhom polroku 2004 naplnil a dodržiaval schválenú typovú vysielaciu štruktúru na rok 2004 v plnom rozsahu. Napriek tomu sa TVŠ v plnom rozsahu nedodržiavala naďalej, naopak, bez vedomia Rady STV bol programový typ spravodajstvo presunutý na Dvojku, TVŠ na Dvojke sa nedodržiaval v primetimoch na 70 %. Neschválené uznesenie Rady STV z 19.4.2005: Rada STV konštatuje, že Slovenskou televíziou neboli naplnené všetky formáty navrhnuté v týždennej vysielacej schéme pre rok 2004, čo ovplyvnilo rozsah napĺňania programovej služby Slovenskou televíziou a GR STV nerešpektoval v plnom znení časť UZNESENIA č. 50/2004, aby v druhom polroku 2004 naplnil a dodržiaval schválenú typovú vysielaciu štruktúru na rok 2004 v plnom rozsahu. Ukazovateľ 2004 V štruktúre : Programový typ Plán Skutočnosť Rozdiel Spravodajstvo 18,7% 16,8% -2,0% Publicistika 16,6% 14,3% -2,2% Šport 6,0% 8,5% +2,6% Vzdelávanie 1,4% 3,3% +1,9% Zábava 14,7% 10,4% -4,3% Náboženstvo 0,9% 0,5% -0,4% Hudba 3,7% 4,3% +0,6% Dramatika 27,7% 32,4% +4,7% Dokument 4,0% 9,6% +5,5% Nešpecifikované vysielanie 6,3% 0,0% -6,3% Vysielanie Premiéry (podiel v %) Plán 64,4% Skutočnosť 40,8% Rozdiel -23,6% Reprízy (podiel v %) Plán 29,1% Skutočnosť 59,2% Rozdiel 30,1%