29. 4. 2005

INÝ POHĽAD

INÝ POHĽAD Vážený pán Prof. Ing. Ferdinand Devínsky, DrSc. predseda Výboru NR SR pre vzdelanie, vedu, šport a mládež, kultúru a médiá Národná rada SR Nám. A. Dubčeka 1 812 80 Bratislava V Bratislave 25. apríla 2005 Vážený pán predseda Výboru, Predseda Rady STV pán Miroslav Kollár mi na požiadanie poskytol uznesenie Rady STV z 19. apríla 2005, ktoré bolo adresované Vám. Keďže sa jedna pasáž tohto uznesenia priamo dotýka Slovenského syndikátu novinárov (SSN), pričom skresľuje (to je mierny výraz) vzťah STV a SSN vyplývajúci zo zákona, rada by som tieto tvrdenia uviedla na správnu mieru. Uznesenie cituje prvý odsek § 15 zákona č. 81/1966 Zb. o periodickej tlači a ostatných hromadných informačných prostriedkoch a tučne zvýrazňuje jeho prvú časť. Dôležitý je však celý § 15: (1) Štátne orgány a vydavatelia úzko spolupracujú vo veciach týkajúcich sa zásadných otázok periodickej tlače a ostatných hromadných informačných prostriedkov so Zväzom československých novinárov, na Slovensku so Zväzom slovenských novinárov. Najmä sú povinní vyžadovať si ich stanovisko k zásadným otázkam rozvoja periodickej tlače a ostatných hromadných informačných prostriedkov, ich technického a hospodárskeho zabezpečenia a k zásadným otázkam postavenia redaktorov. (2) Vzájomnou spoluprácou vytvárajú štátne orgány a vydavatelia podmienky pre úspešný výkon novinárskej práce redaktorov a napomáhajú tak tomu, aby zväz novinárov mohol podľa svojich stanov plniť svoje poslanie. V uznesení sa správne konštatuje, že používaný jazyk zodpovedá 60. rokom minulého storočia, nevyvodzuje však z tohto konštatovania náležité uzávery. 1. Predovšetkým, ak sa v ňom tvrdí, že STV ani Rada STV nie sú štátne orgány ani vydavatelia. Súčasná verejnoprávna STV je právnym nástupcom vtedajšej štátnej STV, štátneho orgánu. 2. Vzhľadom na to, že generálny riaditeľ zodpovedá plnou mierou za činnosť STV, nie je možné tvrdiť, že sa naňho ustanovenie zákona 81/1966 nevzťahuje. To isté platí v rozsahu jej pôsobnosti aj o Rade STV, aj keď v čase vzniku zákona ešte nejestvovala. 3. Slovenský syndikát novinárov je naozaj právnym nástupcom Zväzu slovenských novinárov. A ako hovorí hneď prvý článok našich stanov, SSN je stavovská a odborová organizácia. 4. Ak uznesenie cituje, čo hovorí zákon 81/1966 o hromadných informačných prostriedkoch a vzťahuje to na Štatút programových pracovníkov STV, nejde o nič iné ako o zavádzanie. Práve Štatút programových pracovníkov STV, ktorý sa priamo dotýka redaktorov a novinárov, malo vedenie STV prerokovať s predstaviteľmi Slovenského syndikátu novinárov a vzájomnou spoluprácou sa tak mali vytvárať podmienky pre úspešný výkon novinárskej práce (ods. 2 § 15 zákona 81/1966). Ide o zásadné otázky postavenia redaktorov aj o zásadné otázky rozvoja periodickej tlače, kam (podľa tohto zákona, tak ako ho cituje aj spomínané uznesenie Rady STV) patria aj spravodajské a ostatné publicistické časti televízneho vysielania. Z uvedeného je zrejmé, že ak nás vedenie STV neoslovilo pri príprave Štatútu programových pracovníkov, naozaj porušilo zákon. Privítali by sme, keby Rada STV neobhajovala neobhájiteľné a keby radšej prispela svojou autoritou k tomu, aby vedenie STV viac ctilo stavovskú a odborovú organizáciu SSN. Tá spolupráca môže byť len na úžitok. Dúfam, pán predseda Výboru NR SR, že si toto naše stanovisko osvojíte. S pozdravom PhDr. Zuzana Krútka predsedníčka SSN