21. 2. 2005

TROCHU SVETLA DO SUPERSTAR

TROCHU SVETLA DO SUPERSTAR
Konečne sa seriózne noviny pustili do analytickej štúdie o ekonomickej stránke show STV Slovensko hľadá SuperStar a prostredníctvom svojich mediálnych odborníkov nám predostreli skvelé výsledky , o ktorých ešte pred dvoma týždňami netušila ani Rada STV a ani vedenie STV.
Ale , vráťme sa späť. Podľa týchto serióznych novín sú prínosy jasné : Čím rýchlejšie rastie divácka sledovanosť, tým viac televízia zarába. Čím je program úspešnejší, tým je STV bohatšia Zlepšuje sa celkový imidž značky a takmer zabudnutú verejnoprávnu televíziu dostáva do úplne inej pozície na trhu. SuperStar bola jedným z najlepších rozhodnutí, aké Slovenská televízia vôbec kedy urobila," hovorí člen manažmentu STV Branislav Zahradník.
Celkové čisté výnosy STV zo Superstar :
Výnosy z reklamy 60 miliónov korún
Sponzoring 30 miliónov
10 miliónov doplnkové výnosy zisky z diváckeho hlasovania a merchandisingu.
A teraz vážne.
Doposiaľ nikto nevie , aké sú priame a nepriame náklady na show STV Slovensko hľadá SuperStar .To, že o finančných tokoch v STV nevedia, napriek ubezpečeniu Marcela Paru spred roka, že má pod kontrolou každú korunu, ktorá výjde a príde do STV pod absolútnou kontrolou , je nesmierne zarážajúce.
Nálady môžu byť od 100 do 150 miliónov korún, čo sú kvalifikované odhady zvnútra STV. Reklama sa nakupuje/ a aj predáva / inak, ako je to verejnosti predostierané. Jeden program síce trhá rekordy, ale nespasí televíziu pri príjme z reklamy, ktorá je aj tak limitovaná .
Sledovanosť STV stúpa. Predaj ďalších časov je trochu iný , ako pri SupeStar a nemá takú dynamickú krivku. Dvojka, ktorá je stále škaredým káčatkom STV / Dvojka je stále lepšia a lepšia... aj keď mnohí si myslíte, že sa príliš opakujem...“Richard Rybníček /sa nepredáva takmer vôbec, lebo ju ani nikto predávať nechce, pretože je to príliš vela práce.
Ďaľší ročník by bol pre STV ťažší, nebude si už môcť dovoliť také hrubé porušovanie Zákona o vysielaní, ako tomu bolo doteraz, pretože sa skončila doba hájenia. Nezabudnime na záladný kameň projektu Richarda Rybníčka : Jednotka bude zarábať na Dvojku. Nie je to pravda. Dnes Jednotky vraj nemá nič spoločn s Dvojkou.
STV navyše produkuje nezmyselne superdrahé projekty oproti low budgetovým v súkromných televíziách, čo je dlhdobo neudržateľný stav ,o ktorom všetci na mediálnom trhu dobre vedia. STV riskuje drahé solitéry/ filmy ako Gladiátor/, ktoré ani v sledovanosti a ani v predaji reklamy nič významné neznamenajú. Navyše ich zlým nasadením po sebe, vytvorili u diváka návyk na hollywoodske blockbustery. Potom prichádza vytriezvenie a katastrofy sledovanosti pri tituloch ako Čistá duša, Moulin Rouge, Kolja, Gangs of New Yorkm Sliediči, Za nepriateľskou líniou a Top Gun .
A vedenie STV sa naivne pýta, čo sa to deje. Nič. Iba ste diváka navykli na niečo, čo im nemôžete prinášať stále.
K výnosom iba krátko .
Výnosy z reklamy 60 miliónov korún- nie je jasné, či je to pred odpočítaním provízie a odvodov FremantleMedia.
Podľa kvalifikovaných prepočtov by mala faktúrovaná suma / aj po odpočítaní bonusov a provízií pre mediálne agentúry/ dosiahnúť sumu okolo 126.000.000,-Sk .
Z toho sa dá usudzovať, že FremantleMedia dostáva od STV 60.000.000,- Sk
Sponzoring 30 miliónov - mohol byť vyšší o 20 miliónov, takto nie je jasné, či sčasti nejde o vecné a iné plnenia.
10 miliónov doplnkové výnosy zisky z diváckeho hlasovania a merchandisingu.- A tu je katastrofa- pretože výnosy sa šplhajú ku hranici 110 miliónov, čiže okolo 100 miliońov zmizlo u mobilných operátorov,FremantleMedia a kadekde.
Ak by sme rátali dôsledne a podobne demaggicky, ako v STV, tak náklady SuperStar sa pre STV vyšplhlali na 290.000.000,- Sk .
Viac ako znepokojivé číslo.
Názory, že keby sa SuperStar nekúpilo, bola by to katastofa pre image STV a slabý rast podielu na trhu, sú hmlou. Minuloročné výnosy z reklamy boli 460 miliónov, na tento ro STV plánuje výnsy 400 miliónov.
Prečo STV neprizná, že reklama sa vďaka peolemetrom bude predávať oveľa ťažšie.
A prečo vedenie neprizná, že si buduje svoj osobný pomníček ?
Ak by boli zverejnené skutočné náklady / celkové/ a aj zmluva s FremantleMedia, bolo by všetko férové. A jasné.
Komu však na tom záleží ?
Veď všetci, ktorí zarobili sú spokojní.
A, napokon, aj divák dostal svoj chliev a hry.
Takto sú tu dva osamotené názory a oba si nárokujú byť tými pravými.
No, sme na Slovensku- nie .
P.S. : Neosobujem si právo na jediný názor , ale osobujem si právo na verejnú diskusiu.
Pretože bez nej bude len demagógia , Odpovede z obrazovky a cielené PR.
P.S.2 : Ostatne, mysím si že Kartágo už malo byť dávno ,pradávno zničené.
P.S. 3 :
Simon Fuller
196. miesto medzi najbohatšmi ľudmi
£220.000.000- majetok
Hudba a televízia-Oblasť podnikania
Fuller 43 vymyslel formát Pop Idol a spolu zo Simonom Cowellom profitujú z každej verzie na celom svete. Fuller sa presadil z hitom Paula Hardcastla v roku 1985 19, po ktorom aj pomenoval svoje spoločnosti 19 Entertainment a 19 Management. Menežoval Annie Lennox a Spice Girls, pokým ho v roku 1997 nevyhodili.
Asi to bola ich chyba...