23. 1. 2005

VIRTUALITA ROZPOČTU STV

VIRTUALITA ROZPOČTU STV V súčasnosti nemá zmysel rozoberať možné dopady možnej prehry súdneho sporu so silnou žalujúcou stranou Štúdio Beta, spol. s r.o. , od 09.03.2004 väčšinovo vlastnenou CI HOLDING, akciovou spoločnosťou , konateľ Ing. Peter Bezák * STV a Rada STV by však mali zaujať stanovisko, ktoré by jasne hovorilo o možnom postupe, pretože , ak k tomu dôjde , začne byť neskoro. A prídu „ alternatívne „ riešenia- predaj druhého / prvého / programu STV... Návrh rozpočtu Slovenskej televízie má veľa nezodpovedaných otázok a rizík. Absentuje analýza výnosov a nákladov a porovnanie s minulými obdobiami. Pri dôslednej analýze nie je jasné, prečo sa predpokladá menší NET-NET výnos z reklamy, ako v roku 2004. Rysuje sa aj možná kolíziu pri Zákone o vysielaní a retransmisii, kde sa vysielanie reklamy spočítava na obidva okruhy, čo si doteraz nikto nevšimol a môže to STV spôsobiť vážne problémy. Výnosy z koncesionárskych poplatkov sú nadhodnotené o cca. 45. miliónov korún. Pilierom príjmov je paradoxne predaj majetku, ktorý by mal tvoriť cca 300.000.000,- Sk, pričom o predaji budovy BTP rozpočet nehovorí. Do budúcnosti to však vnáša dlhodobý problém podvýživenosti STV a neschopnosti pokryť svoje náklady. Suma 300.000.000,- Sk, za jedny z najlukratívnejších pozemkov a niekoľkých budov je značne poddimenzovaná. Nie je možné vytvárať nezodpovedný tlak na Radu STV, keď ani managment nemá ujasnené , čo vlastne predať chce. Zaujímavá bola aj reakcia vedenia STV na otázky Dozornej komisie a Rady STV. Oveľa zaujímavejším faktom bol ústup DK STV a Rady STV a následné schválenie . Pozrime sa na „ FAQ „ podrobnejšie . UZNESENIE č. 84/2004 Rada STV ukladá generálnemu riaditeľovi STV doplniť Návrh rozpočtu Slovenskej televízie a programového konceptu Slovenskej televízie na rok 2005 podľa požiadaviek Rady STV a Dozornej komisie STV, ktoré sú ako príloha súčasťou tohto uznesenia. Rada STV zároveň ukladá generálnemu riaditeľovi STV, aby Slovenská televízia v období od 1. januára 2005 do schválenia rozpočtu STV na rok 2005 riadila náklady a výnosy tak, aby dosahovala identickú úroveň ako v rovnakom období roka 2004. Príloha k uzneseniu č. 84/2004 Požiadavky Rady STV a Dozornej komisie STV na doplnenie Návrhu rozpočtu STV a programového konceptu STV na rok 2005 Rada STV žiada GR STV v súvislosti so spracovaním rozpočtu a programového konceptu STV na rok 2005: 1. Doplniť štruktúru nákladov v členení: ● náklady na výrobu a vysielanie, ● náklady servisných útvarov, ● ostatné nevýrobné náklady. STV túto požiadavku splnila 2. K návrhu programového konceptu STV ako informačný materiál predložiť doplnenie návrhu týždenného rozdelenia vysielacieho času o základné programové dominanty v rámci jednotlivých programových typov a o podiel národnostného vysielania. STV dodala nekompaktibilné excelové materiály. V prílohe- ukážka Dominanty Jednotky Dozorná komisia STV žiada GR STV v súvislosti so spracovaním rozpočtu a programového konceptu STV na rok 2005: 1. Predložiť rozpis investícií v alternatíve: a) zohľadňujúcu tržby z predaja majetku vrátane výškovej budovy podľa pôvodných návrhov manažmentu, k tomu zreálniť i nákladovú časť STV odmietla predložiť tento materiál b) zohľadňujúcu tržby z predaja majetku v minimálnom rozsahu tak, aby bola zabezpečená kontinuálnosť rozvojového programu STV. STV túto požiadavku splnila čiastočne 2. Vyčísliť predmet a výšku nákladov viažucich sa na prevádzku nepotrebného majetku a výšku súvisiacich investícii so špecifikáciou: - nákladových položiek, ktoré sú súčasťou rozpočtu - investičných položiek, ktoré sú súčasťou investičného zámeru STV túto požiadavku splnila 3. Predložiť minimálne strednodobú stratégiu hospodárenia STV tak, aby bol zrejmý prechod na smerovanie k vyrovnanému rozpočtu. Poznámka: Vyrovnanosť rozpočtu, odhliadnuc od stomiliónovej straty z dôvodu súdneho sporu je zabezpečená plánovaným výnosom z predaja majetku vo výške 335 mil. Sk, čo po zohľadnení zostatkovej ceny predaného majetku vo výške 110 mil. Sk predstavuje reálny rozpočtový deficit 225 mil. Sk. Tento postup v inej forme nadväzuje na štyristomiliónovú dotáciu z roku 2004, ktorá ale bola účelovo viazaná na oddĺženie, t. j. úhradu existujúcich záväzkov a tým pádom zabezpečenie finančnej vyrovnanosti ale nie na krytie nákladov (rozpočtového deficitu). Rozpočet v predloženej forme neprezentuje kroky, smerujúce k vyrovnanosti nákladov a príjmov, i keď z pohľadu plynulosti prechodu je možné akceptovať krytie časti nákladov mimoriadnymi výnosmi z predaja majetku. STV odmietla túto požiadavku splniť, nepovažuje ju za relevantnú. Dôvod je prostý. a/ nevie to b/ nechce to c/ak by zúčtovala 400 miliónovú dotáciu, predstava o vyrovnanom rozpočte v roku 2004 a 2005 by sa okamžite rozpadla 4. Pripraviť návrh postupu týkajúceho sa spravovania a výberu koncesionárskych poplatkov a spôsobu evidencie neuhradených poplatkov. STV ho, podľa svojich slov ,nemohla predložiť 5. Spracovať smernicu vymedzujúcu podnikateľskú činnosť STV, spôsob vedenia analytickej evidencie v účtovníctve vo väzbe na § 20, odsek 5, Zákona o STV. STV odmietla túto požiadavku splniť, nepovažuje ju za relevantnú !!! 6. Spracovať internú smernicu upravujúcu pravidlá rozpočtovania činnosti podľa par. 5, Zákona o STV a väzbu medzi rozpočtom príjmov a výdavkov (vrátane investícií) a súvahou a výkazom ziskov a strát. STV odmietla túto požiadavku splniť, nepovažuje ju za relevantnú !!! 7. Skompletizovať už predložený materiál týkajúci sa odpredaja nepotrebného majetku (vrátane časti areálu a výškovej budovy MD), vrátane vyčíslenia investičných a prevádzkových potrieb súvisiac s týmto predajom zo strany manažmentu STV a predložiť ho dozornej komisii. STV odmietla túto požiadavku splniť, nepovažuje ju za relevantnú !!! A vraj to nemá oporu v zákone 8. Špecifikovať v rámci predloženia rozpočtu STV náklady a výnosy STV v spojitosti s činnosťou dcérskych spoločností. STV túto požiadavku nesplnila, zavádza, že náklady na činnosť nevznikajú, hoci v tom čase si dcérske spoločnosti zobrali pôžičky. Navyše STV tvrdí že dcérske spoločnosti nebude tlačiť do zisku, čo je v úplnom rozpore z duchom podnikania . A tak Rada STV prijala Uznesenie, ktorého relevantnosť sa ukáže až po polroku, čo je nanajvýš alarmujúce pre STV. Tým, že Rada STV prijíma kladné uznesenie na základe povrchných materiálov od vedenia STV sa STV tak dočasne vymkla kontrole UZNESENIE č. 7/2005 Rada STV na základe doporučenia DK STV schvaľuje návrh rozpočtu Slovenskej televízie vrátane rozpočtu na zabezpečenie činnosti Rady STV a DK STV a programového konceptu STV na rok 2005 ako vyrovnaný rozpočet s nákladmi aj výnosmi vo výške 2,235 mld. Sk. Rada STV zároveň na základe doporučenia DK STV ruší uznesenie Rady STV č. 75/2004. Rada STV tiež na základe doporučenia DK STV ukladá GR STV predložiť komplexný návrh na odpredaj ním špecifikovaného nepotrebného majetku v súlade s § 5, zák. č. 176/2004 Z. z. o nakladaní s majetkom verejnoprávnych inštitúcií, tak aby bol zabezpečený maximálny výnos z predaja a súčasne pokryté rozpočtové potreby STV na rok 2005. Niektoré sporné body v rozpočte : - Šetrenie na nesprávnom mieste je šetrenie na agentúrnom spravodajstve - Nezrozumiteľný je pojem a kompaktibilita výšky nákladov na mediálnu spoluprácu vo výške 15.000.000,- - V rozpočte chýbajú aj záväzky a pohľadávky z minulých období, takže o skutočnom stave rozpočtu na rok 2005 sa dá iba rozjímať. Bez všetkých zmlúv uzavretých medzi STV a spoločnosťami TV BB, s.r.o., Broadcasting, s.r.o., STV Production, s.r.o., Koncesia, s.r.o., TV KE, s.r.o., a 1.2 médiá, s.r.o. a podnikateľských zámeroch týchto spoločností je ťažké vôbec uvažovať o prerokovaní tohto bodu Radou STV. Bol by to nanajvýš nezodpovedný krok. Bol... - Chýba akákoľvek analýza, či už prostredníctvom porovnania plánu a skutočnosti za I. až III. Q 2004, resp. vyhodnotenie efektívnosti a návratnosti investícii do drahých licencovaných komerčných formátov. - Chýba porovnanie plánu so skutočnosťou za rok 2004 (skutočnosť – priemer za I. až III. Q 2004 a plán na I. Q 2005), a to aj podľa nákladových položiek vo vzťahu k zmenám výroby a vysielania. - V prípade, ak zostáva vyberateľom poplatkov Slovenská pošta a.s., nie je jasné, aký je podiel na plánovaných výnosoch dcérskej spoločnosti Koncesia s.r.o.? takisto nie je jasné aké sú náklady a aká bude efektivita a prínos tejto spoločnosti pre STV? - V porovnaní s rokom 2004 sa znižuje nákladová položka Poplatky ochranným zväzom zo 66 mil. Sk na 54 mil., t.j. takmer o jednu pätinu. Súvisí to s vypovedaním Hromadnej zmluvy OZIS-u (Ochranné združenie interpretov Slovenska), čo je mimochodom v rozpore so zákonom o vysielaní a retransmisii ako aj Autorským zákonom. Vzhľadom na to, že STV nemôže v zmysle zákona predať majetok bez súhlasu Rady STV, predstavuje plánovaný hospodársky výsledok stratu nie 100, ale 435 mil. Sk / * Pozadie a prepojenosť jeho firiem je veľmi zaujímavým čítaním