DALITO!

21. 4. 2004

POWERBREAKY: K REKLAME SA OPÄŤ VRÁTIME PO KRÁTKOM HOKEJI

Pobúrené reakcie divákov na prenos zápasu MS v hokeji medzi SR a USA sú oprávnené. Myslím si, že verejnoprávna televízia by mala pri športových prenosoch myslieť hlavne na diváka. Zápas SR – USA bol z hľadiska diváka utrpením LIVE. Nielen pre kvalitu moderovania, to je úplne iná kapitola, ale pre nepochopenie kontinuity zážitku diváka počas prenosu. Množstvo vecí tak unikalo, nedozvedeli sme sa, čo sa deje po skončení hry (a dialo sa). V tejto súvislosti ma prekvapuje nekompetentosť predsedníčky Rady pre vysielanie a retransmisiu Valérie Agócs. Podľa jej svojrázneho výkladu Zákona o vysielaní a retransmisii sú všetky prenosy zo všetkých športových podujatí nezákonné – mala by sa zakázať futbalová liga, hokejová liga, Liga majstrov, prenosy F 1 vo vysielaní slovenských televízií, pretože všade sú "plagáty a reklamné plochy " Reagujem tak na informácie, že: Sťažnosti proti power-breakom sa objavili už minulý rok, zaoberala sa nimi aj licenčná rada. Zhodla sa však, že nejde o porušenie zákona práve preto, že hra je prerušená. "Medzinárodná hokejová federácia reklamné prestávky zaradila do pravidiel hry, do každej tretiny ich možno zaradiť až štyrikrát," povedala predsedníčka rady Valéria Agócs. "Radšej nech je tam platená reklama, ako by sa mala objavovať skrytá reklama, ktorá je zakázaná." Na mysli mala plagáty a reklamné plochy, ktoré sú rozvešané po celej hale. Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) súhlasila so zaradením reklamy počas vysielania hokejových zápasov na MS, ktoré prináša verejnoprávna televízia. Ako pre Mediaportál uviedla predsedníčka rady Valéria Agócs, RVR umožnila vysielanie platenej reklamy v komerčných prestávkach z dôvodu, že čas na ne vyhradila Medzinárodná hokejová federácia. V prípade, že by nebolo umožnené vysielanie platenej reklamy, mohlo by v komerčných prestávkach s množstvom záberov na logá sponzorov, prísť k odvysielaniu skrytej reklamy, dodala Agócs. Mimochodom, IIHF stanovuje 4 powerbreaky počas jednej tretiny. Sú predom ohlásené, ale STV tieto powerbreaky síce aj dodržuje, ale pridáva si vlastné. STV takisto striktne nedodržuje počet povolených powerberakov v jednej tretine (príkladom je zápas SR – USA). Na druhej strane sú oprávnené aj potreby vyšších príjmov STV z reklamy. Ozaj, prečo teda STV radšej nevyužíva SplitScreen reklamu (väčšia časť obrazovky so zvukom patrí reklame a menšia vľavo hore zobrazuje dianie na ľade)? Technologicky je STV na to vybavená. Aj pre inzerentov to môže byť zaujímavejšie a divák nepríde o to najpodstatnejšie – o hokej. Inak môžu komentátori kľudne hovoriť : "A k reklame sa opäť vrátime po krátkom hokeji." Autor je člen Rady STV.