8. 12. 2004

NEKONEČNÝ PRÍBEH POKÚT

NEKONEČNÝ PRÍBEH POKÚT alebo AKO OHROZIŤ FUNKČNOSŤ STV DO BUDÚCNOSTI. Rada pre vysielanie a retransmisiu na utorkovom zasadnutí začala správne konanie voči Slovenskej televízii za prerušenie programu Slovensko hľadá SuperStar reklamnými blokmi. RVR tiež bude skúmať, či STV pri tomto programe neprekročila 8-minútový reklamný limit v hlavnom vysielacom čase. STV rozdelila program SuperStar na viacej častí, vraj kvôli dramaturgii programu. Keďže ani Rada STV nemala možnosť licenčnú zmluvu preskúmať / iba jej časti boli ústne komentované Dozornou komisiou / bude zaujímavé zistiť, či zakúpená zahraničná licencia od Fremantle neobsahuje podmienku prerušenia programu reklamou, čo by však bolo v rozpore s u nás platným zákonom. Dnes je pochopiteľné , prečo Richard Rybníček Rade STV zmluvu v rozpore so zákonom nechcel predložiť. Najabsurdnejšie je vyjadrenie Branislava Zahradníka podľa ktorého majiteľ licencie SuperStar nemá k reklamným brejkom počas tohto programu výhrady, lebo aj on má svoj podiel na komerčnom úspechu STV. Odporúčam, aby sa tento človek k problematike médií nevyjadroval, pretože škodí Slovenskej televízii a prezradí viac , než by mal. Hlavne to, že STV sleduje záujmy niekoho iného . Ale pre Slovenskú televíziu sa rysuje iná možná katastrofa. Zákon č. 308 zo 14. septembra 2000o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách hovorí v § 36, Časový rozsah vysielanej reklamy a telenákupu vo vysielaní televíznej programovej služby nasledovné : (2) Časový rozsah vysielanej reklamy vo vysielaní televíznej programovej služby vysielateľa na základe zákona nesmie presiahnuť 3 % denného vysielacieho času. Tento časový rozsah sa môže zvýšiť až na 10 % denného vysielacieho času, a to o čas vyhradený telenákupným šotom. (3) Vysielací čas vyhradený reklamným šotom a telenákupným šotom počas jednej celej hodiny nesmie presiahnuť 20 % (12 min). Vysielací čas vyhradený reklame v čase od 19. 00 h do 22.00 h nesmie presiahnuť u vysielateľa na základe zákona osem minút počas jednej celej hodiny. (4) Do vysielacieho času vyhradeného reklame sa na účely odsekov 1 až 3 nezapočítava čas venovaný a) vlastnej propagácii, b) oznámeniam vysielateľa o vlastnom programe, c) oznamom vo verejnom záujme alebo charitatívnym výzvam vysielaným bezplatne. (5) Vlastná propagácia na účely tohto zákona je činnosť vysielateľa, určená na získanie a udržanie pozornosti verejnosti k vlastnému vysielaniu, programom, tovarom alebo službám, priamo či nepriamo spojeným s vysielaním a programami; za vlastnú propagáciu sa nepovažuje oznámenie vysielateľa, ktorým informuje verejnosť o vlastnom programe. § 37 Časový rozsah vysielanej reklamy vo vysielaní rozhlasovej programovej služby (2) Časový rozsah vyhradený reklame vo vysielaní rozhlasovej programovej služby vysielateľa na základe zákona na každom jeho jednotlivom okruhu nesmie presiahnuť 3 % ich denného vysielacieho času. Na rozdiel od SRo by sa teda podľa výkladu tohto zákona mali STV oba okruhy spočítať a v rámci jednej hodiny by na Jednotke a Dvojke SPOLU vysielací čas vyhradený reklame v čase od 19. 00 h do 22.00 h nemal presiahnuť osem minút počas jednej celej hodiny. Som zvedavý, ako sa to bude riešiť, pretože horeuvedené problémy sú vážne a, v prípade presahu ,znamenajú výrazné porušenie zákona. Dúfajme, že sa všetko vyjasní a v prípade porušenie zákona Slovenskou televíziou dôjde ku náprave. Aj keď , vzhľadom na vypredané breaky v Slovensko hľadá Superstar, ktorá až do konca roku bude vysielať reklamné breaky po 2 minúty a program sa bude skladať z troch častí.